Πέμπτη 31 Μαρτίου 2016

Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΡΑΤΗ (ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)

Μυστράς


α. Τα  λατινικά  κράτη :

1204 : άλωση της Κων/λης από τους Σταυροφόρους → διανομή των βυζαντινών εδαφών → Λατινοκρατία

Βενετοί : πήραν το μεγαλύτερο μέρος της Κων/λης και τα σημαντικότερα λιμάνια και νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου

1. Αυτοκρατορία της Κων/λης : ηγέτης ο Βαλδουίνος της Φλάνδρας
2. Βασίλειο της Θεσσαλονίκης : στα θρακικά και μακεδονικά εδάφη
3. Δουκάτο των Αθηνών : Καταλανοί (14ος αι), μετά Φλωρεντινοί τραπεζίτες
4. Ηγεμονία (Πριγκιπάτο) της Αχαΐας  : αργότερα προήλθε απ’ αυτή το Δεσποτάτο του Μυστρά
β. Τα  ελληνικά  κράτη :

1. Αυτοκρατορία Τραπεζούντας : στις ΝΑ ακτές του Εύξεινου Πόντου
2. Αυτοκρατορία της Νίκαιας : στη ΒΔ Μ. Ασία
3. Κράτος (Δεσποτάτο) Ηπείρου : στην Ήπειρο και Αιτωλοακαρνανία

1259 : μάχη της Πελαγονίας → νίκη των Ελλήνων κατά των Λατίνων → οι Έλληνες αποσπούν 4 κάστρα από το Πριγκιπάτο της Αχαΐας : Μάνη, Γεράκι, Μονεμβασία, Μυστράς → δημιουργείται έτσι το Δεσποτάτο του Μυστρά


Δεσποτάτο Μυστρά : - κυβερνιέται από έναν δεσπότη (αδερφός του βυζαντινού αυτοκράτορα)
                            - πολιτιστική και οικονομική ανάπτυξη (σήμερα σώζονται παλάτια, αρχοντικά, εκκλησίες)


γ. Λατίνοι  και  Έλληνες :

Λατίνοι : υπεροψία, περιφρόνηση και καταπίεση προς τους «σχισματικούς» Έλληνες
Έλληνες : εξέγερση και αντίσταση κατά των Λατίνων, εκτός λίγων εξαιρέσεων


δ. Νέα  ιδεολογία  και  ανάκτηση  της  Πόλης

Ελληνισμός : αφύπνιση του εθνικού αισθήματος μετά το 1204 : σύνδεση αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς και χριστιανικής ορθόδοξης πίστης


Ελληνικά κράτη : - οργανώθηκαν στρατιωτικά και πολιτικά
-         πρόκοψαν στην οικονομία και τον πολιτισμό
-         αγωνίστηκαν για την ανάκτηση της Πόλης και την ανασύσταση της βυζαντινής αυτοκρατορίας

1261 :  Ανάκτηση της Κων/λης από τον αυτοκράτορα της Νίκαιας Μιχαήλ Η’ Παλαιολόγο


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΝΑΝΝΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ (http://istografia.blogspot.gr)


Τετάρτη 30 Μαρτίου 2016

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ "ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ" ΚΑΒΑΦΗΣ



                       

ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ, Κ. ΚΑΒΑΦΗ from Μαρία Φωτιάδου




                     «ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ» Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗΣ
                                    Φύλλο εργασίας

  •  «Τιμή σ’εκείνους… :να συμπληρώσετε το στίχο όπως πιστεύετε.
…………………………………………………………………………………………………………
  • Να σχολιαστούν οι στίχοι 1-2:( η χρήση του όρου «Θερμοπύλες» στον 2ο στίχο χωρίς άρθρο, η χρήση του και μεταξύ των ρημάτων όρισαν –φυλάγουν)
…………………………………………………………………………………………………………
  • Τι πετυχαίνει με τη  χρήση των μετοχών μέσα στο ποίημα;
…………………………………………………………………………………………………………
  • Να σχολιαστεί η λειτουργία των φράσεων: εις μικρόν, όσο μπορούνε
……………………………………………………………………………………………………………
  • Τα ιστορικά στοιχεία ως σύμβολα μέσα στο ποίημα: Θερμοπύλες, Μήδοι, Εφιάλτης.
……………………………………………………………………………………………………………
  • Ο Καβάφης γράφει ένα ποίημα για τη θυσία των Θερμοπυλών; Να απαντήσετε προσέχοντας ότι στο ποίημα δεν αναφέρονται τα ονόματα  των Σπαρτιατών και του Λεωνίδα.  
  • Ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτών των ανθρώπων στους οποίους πρέπει να αποδοθούν τιμές;
…………………………………………………………………………………………………………
  • Ποιο είναι το πρότυπο του ανθρώπου που προβάλλεται μέσα από το ποίημα και τελικά το μήνυμα του ποιήματος;
……………………………………………………………………………………………………………
                                              Επιμέλεια
                                 Στογιάννη Ευαγγελία


         

Τρίτη 29 Μαρτίου 2016

ΤΑ ΑΙΤΙΑ, Η ΕΚΡΗΞΗ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΤΩΠΑ ΤΟΥ Α' ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ (ΙΣΤΟΡΙΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)

 ΕΝΟΤΗΤΑ  31.

Τα  αίτια :
  1. Ιμπεριαλισμός : η επιθετική πολιτική της Γερμανίας, για να αποκτήσει πρώτες ύλες, καύσιμα και αγορές, την έφερε σε σύγκρουση με Αγγλία και Γαλλία που έλεγχαν τότε τις περισσότερες και πλουσιότερες αποικίες.
  2. Εθνικισμός : έπαιξε ρόλο η συμπεριφορά ηγετών και λαών, που δεν ήταν διατεθειμένοι να καταπνίξουν τα εθνικά τους αισθήματα για τη διατήρηση της ειρήνης.
  3. Μιλιταρισμός : ενισχύονται οι στρατιωτικοί εξοπλισμοί, ο πόλεμος προβάλλεται ως μέσο επίλυσης των διαφορών.

Τα  αντίπαλα  στρατόπεδα :

Κεντρικές Δυνάμεις  ή Τριπλή Συμμαχία : Γερμανία, Αυστροουγγαρία, Ιταλία



Εγκάρδια ή Τριπλή Συνεννόηση (Αντάντ) :Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία

Η  αφορμή :
Σεράγιεβο (1914) : δολοφονήθηκε ο διάδοχος του αυστριακού θρόνου, Φραγκίσκος Φερδινάνδος, από ένα νεαρό Σέρβο εθνικιστή →  κηρύχθηκε ο πόλεμος
Τα  κύρια μέτωπα :

Δυτικό Μέτωπο :  εκατοντάδες χιλιόμετρα αμυντικής γραμμής (χαρακώματα), όπου σε τραγικές συνθήκες ζουν και πολεμούν Γερμανοί και Γάλλοι στα σύνορα Βελγίου - Γαλλίας

Ανατολικό Μέτωπο : στα σύνορα Ρωσίας - Πρωσίας και αργότερα στα Βαλκάνια, καθώς η οθωμανική αυτοκρατορία μπαίνει στον πόλεμο στο πλευρό των Κεντρικών δυνάμεων.

Συμμαχίες  και  ανακατατάξεις :

1915 : η Βουλγαρία τάσσεται με τις Κεντρικές Δυνάμεις → η Αντάντ διοργανώνει επιχείρηση κατάληψης της Καλλίπολης και των Δαρδανελίων (Τουρκία) , αλλά αποκρούεται από τους Τούρκους  αποβιβάζει στρατό στη Θεσ/νίκη, ενώ η Ελλάδα είναι ακόμη ουδέτερη. Αντίθετα, η Ιταλία αλλάζει στρατόπεδο και προσχωρεί στην Αντάντ.

Η  καμπή   του  1917 :
Γαλλία : ανάπτυξη του αντιπολεμικού κινήματος, ανταρσίες στο μέτωπο που αντιμετωπίζονται με εκτελέσεις Γάλλων στρατιωτών.

Ρωσία : εκδηλώνεται σοσιαλιστική επανάσταση που ανατρέπει τον Τσάρο, 
συνάπτει συνθήκη ειρήνης με τη Γερμανία και αποχωρεί από τον πόλεμο.

Η.Π.Α. : συμμαχούν με την Αντάντ

Ελλάδα : εισέρχεται στον πόλεμο στο πλευρό της Αντάντ

Προς  το  τέλος  του  πολέμου :

1918 : οι Κεντρικές Δυνάμεις και οι σύμμαχοί τους συνθηκολογούν, στη Γερμανία 
ξεσπά σοσιαλιστική επανάσταση που ανατρέπει τον Κάιζερ (αυτοκράτορα)

Τελικός απολογισμός του Μεγάλου Πολέμου :

 8.000.000 νεκροί, 20.000.000 τραυματίες, τεράστιες υλικές ζημιές στην Ευρώπη, που  χάνει την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία της.


Λίγη ακόμη ιστορία ... εδώ

Ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος μέσα από την κάμερα ενός γερμανού στρατιώτη :

http://www.alexiptoto.com/%CE%9F-%CE%91-%CE%A0%CE%B1%CE%B3%CE%BA%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CE%A0%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CF%82-%CE%BC%CE%AD%CF%83%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BA/



ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΝΑΝΝΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ (http://istografia.blogspot.gr)





Η ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ : ΜΙΑ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΣΕ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ (ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)




   Σπάρτη :είναι η νικήτρια του πελοποννησιακού πολέμου και επιβάλλει την πολιτική της :     
      
1. υποστηρίζει με τη βοήθεια των Περσών τα ολιγαρχικά πολιτεύματα στις ελληνικές πόλεις
2.  τοποθετεί σ’ αυτές φρουρά με επικεφαλής ένα Σπαρτιάτη αρμοστή
3.  επιβάλλει φόρους


Αθήνα : οι Σπαρτιάτες εγκαθιστούν εδώ ένα σκληρό ολιγαρχικό καθεστώς, τους Τριάντα Τυράννους. Αρχηγός τους είναι ο Κριτίας. Οι Τριάντα τύραννοι κυβερνούν με τη βία και σκοτώνουν πολλούς δημοκρατικούς Αθηναίους. Τελικά οι Αθηναίοι ξεσηκώνονται και με αρχηγό το Θρασύβουλο ανατρέπουν την τυραννία.


«Κύρου Ανάβασις» 
  •               Οι Έλληνες αναμείχθηκαν στη διαμάχη για τον περσικό θρόνο ανάμεσα στον Κύρο και τον Αρταξέρξη. Στον στρατό του Κύρου συμμετείχαν 13.000 Έλληνες, ανάμεσα στους οποίους 700 Σπαρτιάτες.

    Στα Κούναξα (401 π.Χ.) ο στρατός του Κύρου νίκησε, αλλά ο ίδιος σκοτώθηκε. Τότε οι Έλληνες μισθοφόροι, οι «Μύριοι», κατόρθωσαν να διασχίσουν το περσικό κράτος και να φθάσουν στον Πόντο. Το κατόρθωμα αυτό αφηγείται ο Ξενοφών στο έργο του «Κύρου Ανάβασις».

Πέρσες : απαιτούν την υποταγή των ελληνικών πόλεων της Ιωνίας, οι οποίες στρέφονται προς τη Σπάρτη και ζητούν την προστασία της. Οι Σπαρτιάτες στέλνουν εναντίον των Περσών το βασιλιά Αγησίλαο.


 
 Αγησίλαος : ήταν ηγέτης με πανελλήνια αισθήματα και ήθελε να συντρίψει τους Πέρσες. Όμως οι Σπαρτιάτες τον καλούν πίσω στην Ελλάδα, για να αντιμετωπίσει τις ελληνικές πόλεις που έχουν ξεσηκωθεί εναντίον της Σπάρτης.


Τελικά, μετά από πολλές συγκρούσεις οι ελληνικές πόλεις συμφώνησαν να υπογράψουν ειρήνη, την οποία πρότεινε ο Πέρσης βασιλιάς Αρταξέρξης και ο Σπαρτιάτης Ανταλκίδας.


Η Ανταλκίδειος ειρήνη ή Ειρήνη του Βασιλέως (386 π.Χ.) : δε φέρνει τη γαλήνη στις ελληνικές πόλεις , αλλά οι Πέρσες γίνονται διαιτητές στις ελληνικές υποθέσεις.
       378 π.Χ.: δημιουργείται η Β’ Αθηναϊκή Συμμαχία

 ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΝΑΝΝΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ (http://istografia.blogspot.gr)



Σάββατο 26 Μαρτίου 2016

ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΠΟΛΕΜΑΜΕ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ...ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΡΓΑ






Οι μαθητές δημιουργούν δικά τους ποιήματα: μία δράση μας που ξεκίνησε στα πλαίσια του μαθήματος της Λογοτεχνίας Β Γυμνασίου με την ευκαιρία του ποιήματος «Για τον όρο μετανάστες» του Μπρεχτ και συνεχίζεται με αφορμή της Παγκόσμιας μέρας ποίησης και μέρας κατά του ρατσισμού  που προτάθηκε να εορτασθεί με τίτλο «Με την ποίηση πολεμάμε το Ρατσισμό».

                                 

Πρόσφυγας είμαι εγώ, δεν ξέρω που να πάω
Δεν έχω πόλη και χωριό
Και κλαίω και πονάω
Λίγη αγάπη ζήτησα
Οι  πόλεμοι να τελειώσουν
Ειρήνη να υπάρχει στη ζωή
Κι εγώ χαρά να νιώσω
Η προσφυγιά είναι δύσκολη
Κανείς να μη βιώσει
Πείνα, πόνο και θάνατο θα νιώσει.

Μισαηλίδου Σοφία Β1

Το όνειρο
Ένα όνειρο…
Ένα όνειρο ένα βράδυ ονειρεύτηκα…
Ένα όνειρο για ένα καλύτερο κόσμο ονειρεύτηκα…
Ένα όνειρο για ένα κόσμο χωρίς κακία…
Ένα όνειρο για ένα κόσμο μόνο με αγάπη…
Ένα όνειρο χωρίς τέλος…
Ένα όνειρο από την καρδιά κάθε ανθρώπου
Ένα όνειρο χωρίς σύνορα…
Ένα όνειρο που η φαντασία σε ταξιδεύει…
Ένα όνειρο ανεκπλήρωτο…
Ένα όνειρο ανεκπλήρωτο…
ένα όνειρο ένα βράδυ ονειρεύτηκα…
ένα όνειρο…

Γιονίντα Φάτσα Β2




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...