Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2015

ΓΛΩΣΣΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ :ΕΝΟΤΗΤΑ 2-ΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ




                                        Η ελληνική γλώσσα σε κρίση;
Βρίσκεται η Ελληνική γλώσσα σήμερα πράγματι σε κρίση; Έχει γίνει κοινός τόπος να λέγεται και να γράφεται ότι η Ελληνική γλώσσα κινδυνεύει
α. από την αδυναμία της να ανταγωνιστεί τη χρήση της Αγγλικής, β. από την εισβολή αναφομοίωτων ξένων λέξεων που σφηνώθηκαν στο σώμα της χωρίς να προσαρμοστούν φωνολογικά και μορφολογικά στους κανόνες της (ασανσέρ, νάιλον, πάρκιν, κομπιούτερ, κλπ.) και γ. από τους ίδιους τους χρήστες της, ιδίως τους νέους.
  Είναι φανερό ότι στο μέλλον, εφόσον η Αγγλική συνεχίσει να είναι παγκοσμίως η κυρίαρχη γλώσσα, όλο και περισσότεροι Έλληνες (και όχι μόνο) θα υποχρεώνονται να γίνουν δίγλωσσοι, χρησιμοποιώντας την Αγγλική για την επικοινωνία με τον ξένο κόσμο (είτε διαπροσωπικά είτε διαμέσου του διαδικτύου των ηλεκτρονικών υπολογιστών) και τη μητρική τους γλώσσα για την επικοινωνία με τους ομόγλωσσούς τους. Είναι εξίσου αναπόφευκτο η Ελληνική γλώσσα να δεχτεί στους κόλπους της πλήθος ξένες λέξεις, όπως έχει ήδη συμβεί από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Όσο για τη χρήση της από τη νέα γενιά, έχω την εντύπωση ότι οι περισσότεροι νέοι είναι «δίγλωσσοι», με την έννοια ότι χειρίζονται δύο διαλέκτους της Ελληνικής• τη μια τη χρησιμοποιούν στις παρέες τους με άλλα παιδιά της ηλικίας τους, ενώ την άλλη τη φυλάσσουν για τις κατάλληλες περιστάσεις (όταν συνομιλούν με μεγάλους και ιδίως όταν γράφουν).
 Είναι, ωστόσο, αλήθεια ότι ιδίως οι νέοι βομβαρδίζονται από διάφορα μηνύματα προερχόμενα από τηλεοπτικά κανάλια (ελληνικά και ξένα), το βίντεο, τη ροκ μουσική και γενικά την πολυεθνική βιομηχανία μαζικής κουλτούρας, η οποία παράγει ένα διεθνές πλέγμα από πολιτιστικά προϊόντα προορισμένα για τους νέους, στην προσπάθειά της να τους καταστήσει αιχμάλωτους διαφόρων εμπορικών και ιδεολογικών συμφερόντων. Οι εκτυφλωτικές και εναλλασσόμενες με αστραπιαία ταχύτητα εικόνες που προβάλλονται στη μικρή οθόνη (TV και Η/Υ) και οι αμείλικτα επαναλαμβανόμενοι εκκωφαντικοί ήχοι της σύγχρονης μουσικής απειλούν όχι μόνο την Ελληνική γλώσσα, αλλά και όλες τις γλώσσες – ίσως και την ελευθερία της ανθρώπινης σκέψης.

Peter Mackriadge




                                                          Λεξιπενία

Στις μέρες μας παρατηρείται έντονα το φαινόμενο της λεξιπενίας, δηλαδή της γλωσσικής συρρίκνωσης. Να αναπτύξετε ένα δοκίμιο στο οποίο θα αναφέρετε τις αιτίες του φαινομένου. (τρόπος ανάπτυξης παραγράφων ορισμός και αιτιολόγηση).  

Στη σημερινή εποχή παρατηρείται έντονα το φαινόμενο της λεξιπενίας. Με τον όρο λεξιπενία εννοούμε την περιορισμένη χρήση λέξεων και εκφραστικών μέσων και γενικότερα το φτωχό λεξιλόγιο. Ένας από τους κυριότερους λόγους για την ένταση του φαινομένου αυτού είναι η άγνοια της σημασίας των λέξεων. Με λίγη παραπάνω σκέψη όμως ανακαλύπτει κανείς ότι το φαινόμενο οφείλεται σε ακόμη περισσότερους παράγοντες.
    Πρωταρχική αιτία του φαινομένου είναι η ανάπτυξη της τεχνολογίας. Δεδομένου ότι αυτή εξελίχτηκε κυρίως σε ξένες χώρες και κυρίως στην Αμερική και την Αγγλία, είναι φυσικό πολλοί όροι που σχετίζονται με τις τεχνολογικές ανακαλύψεις και καινοτομίες να προέρχονται από την Αγγλική και να ενσωματώνονται στο λεξιλόγιο των ανθρώπων και ιδίως των νέων, χωρίς να προσαρμόζονται στις μορφολογικές και φωνολογικές απαιτήσεις της μητρικής μας γλώσσας. Έτσι, οι άνθρωποι συνηθίζουν να χρησιμοποιούν ξένες λέξεις, για να εκφραστούν, με αποτέλεσμα να συναντούν μεγάλες δυσκολίες, όταν πρέπει να μιλήσουν ή να γράψουν μόνο στα ελληνικά.
    Μεγάλο μερίδιο ευθύνης αναλογεί και στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Πολλά μαθήματα που διδάσκονται στα σχολεία επιδιώκουν την αποστήθιση του κειμένου από το μαθητή. Έτσι παρόλο που ο μαθητής έρχεται σε επαφή με διάφορες εκφράσεις, εντούτοις αδυνατεί να τις χρησιμοποιήσει και να τις εντάξει στο λεξιλόγιό του, αφού συχνά δεν καταλαβαίνει τη σημασία τους. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι ο σημερινός μαθητής λόγω της ενασχόλησής του με την εκμάθηση πολλών ξένων γλωσσών, καθώς και της κατασπατάλησης του ελεύθερου χρόνου του σε ποικίλες άλλες δραστηριότητες, παραμελεί να ασχοληθεί με το διάβασμα εξωσχολικών λογοτεχνικών βιβλίων, χάνοντας έτσι την πολύτιμη ευκαιρία να εμπλουτίσει το λεξιλόγιό του.
    Αυτό όμως που κυρίως ευθύνεται για το φαινόμενο της λεξιπενίας ιδίως στους νέους είναι η μεταβολή που έχει συμβεί στη δομή και στον τρόπο ζωής των οικογενειών. Σήμερα λόγω των γρήγορων ρυθμών της ζωής οι γονείς αδυνατούν να περάσουν πολύ χρόνο με τα παιδιά τους, να συζητήσουν μαζί τους και άρα να εντοπίσουν το οποιοδήποτε πρόβλημα στην εκφραστική τους ικανότητα. Αυτό το φαινόμενο ενισχύεται σήμερα και από την αύξηση των μονογονεϊκών οικογενειών με αποτέλεσμα τα παιδιά που μεγαλώνουν με έναν γονέα να μην έχουν συχνά την απαιτούμενη επίβλεψη για τη βελτίωση της γλωσσικής τους επίδοσης. Αλλά ακόμη και αν οι γονείς έχουν το προνόμιο να περνούν λίγο χρόνο με τα παιδιά τους στο σπίτι, συνήθως αυτά βρίσκονται σε άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες ή προτιμούν να περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους μπροστά από μια οθόνη τηλεόρασης ή υπολογιστή, χάνοντας έτσι την ευκαιρία να συζητήσουν μαζί με τους γονείς τους.
    Για να συνοψίσουμε λοιπόν, η λεξιπενία είναι ένα αναπόφευκτο φαινόμενο στη σημερινή εποχή, που αν γίνει εντονότερο, θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τη συνέχεια της μητρικής μας γλώσσας. Είναι λοιπόν επιτακτική η ανάγκη να ληφθούν ορισμένα μέτρα για την αντιμετώπισή του. Τέτοια μέτρα μπορεί να είναι η ενθάρρυνση των νέων να ασχοληθούν με το διάβασμα λογοτεχνικών βιβλίων, η προσπάθεια εύρεσης περισσότερων ευκαιριών για συζητήσεις και συμμετοχή τους στα κοινά, καθώς και η συνειδητή προσπάθεια αποφυγής χρήσης ξένων λέξεων στον καθημερινό λόγο προκειμένου να εμπλουτιστεί το λεξιλόγιο τους, κάτι που θα τους χρησιμεύσει πολύ στη μετέπειτα εξέλιξή τους στην κοινωνία.
Της μαθήτριας Σ.Α




Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015

ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΜΕ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ... ΓΙΟΡΤΆΖΟΥΜΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ... (ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ)




1.        Γιορτάσαμε την ημέρα θεάτρου στην εκπαίδευση παρακολουθώντας τη θεατρική παράσταση: «Ποιος είναι ο Δόκτωρ Κόρτσακ», στο ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης.



Προηγήθηκε μία παρουσίαση στο σχολείο για να βάλει τους μαθητές στο κλίμα της παράστασης και να τους βοηθήσει να συλλάβουν τα πολλαπλά μηνύματα του έργου:


  •  Η εποχή του Β΄Παγκοσμίου πολέμου, η ρατσιστική συμπεριφορά σε βάρος των Εβραίων που οδηγεί στη δημιουργία γκέτο και τελικά στην εξολόθρευσή τους.
  • Η προσωπικότητα του Κόρτσακ, ενός μεγάλου παιδαγωγού που αφιέρωσε τη ζωή του στα παιδιά και στον αγώνα για την κατάκτηση των δικαιωμάτων τους.
  •  
     Ο Κόρτσακ δεν κατόρθωσε να σώσει τους μαθητές του
ούτε τον εαυτό του από τη θηριωδία των Γερμανών. Έσωσε όμως κάτι πολύ μεγαλύτερο.
Έσωσε την παιδικότητα, τ ον ανθρωπισμό, τις αξίες όλων
των παιδιών, έσωσε την αξιοπρέπεια και των παιδιών
και των ενηλίκων. Σε ποιο σημείο της κοινωνικής και νομικής σκέψης για τα δικαιώματα του παιδιού θα βρισκόμασταν σήμερα αν δεν υπήρχε ο Κόρτσακ;

2.        Το θεατρικό έργο μας έδωσε την ευκαιρία να συνεχίσουμε μία δράση μας που είχε ξεκινήσει με αφορμή την παγκόσμια μέρα για τα Δικαιώματα του παιδιού στις 20 Νοεμβρίου ,κατά την οποία προσεγγίσαμε το θέμα μέσα από τη λογοτεχνία και συγκεκριμένα τα ποιήματα: «Όταν πεθαίνει ένα παιδί» και «Για ένα παιδί που κοιμάται». Ο τίτλος του πρώτου ποιήματος αποτέλεσε και τον πρώτο στίχο των δικών μας ποιημάτων (δημιουργική γραφή)



Όταν πεθαίνει ένα παιδί
Φέρνει λύπη σ’όλη τη γη
Δε σβήνει ποτέ απ’ την καρδιά μας
Καίγεται ένας κόσμος μια θλιμμένη ψυχή
Και μαυρίζει όλη η γη
Χάνεται μια αθώα ψυχή
Σκοτάδι σκορπά στη γη
Η οικογένεια θρηνεί το χαμένο παιδί
Μια ψυχή ταξιδεύει σε όλη τη γη.

Όταν πεθαίνει ένα παιδί
Χάνεται μια ζωή, πέφτει σιωπή
Λύπη καλύπτει τη γη
Ραγίζει καρδιές
Και μια ευχή , να μην ξανασυμβεί.

Όταν πεθαίνει ένα παιδί
Φεύγει μια αθώα ψυχή
Το κλάμα πέφτει σαν το χιόνι
Το δάκρυ σαν δυνατή βροχή
Φεύγει η ψυχή πάει μακριά
Και αναπαύεται η καρδιά.

Όταν πεθαίνει ένα παιδί
Θα το θρηνήσουνε πολλοί
Και θα ραγίσει η ψυχή
Όταν πεθαίνει ένα παιδί
Σταματά να λάμπει ένα αστέρι
Η θλίψη είναι μεγάλη
Και δεν περνά σαν μία άλλη.

Όταν πεθαίνει ένα παιδί
Μαυρίζει όλη η γη
Μελαγχολεί η πλάση
Το νοσταλγεί όλη η γη
Ο κόσμος φοβάται κι ανησυχεί

Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2015

Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΣΕ ΚΟΜΙΚ

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ




Τα ΜΜΕ μας φέρνουν άσχημα, οδυνηρά νέα για άσκοπους θανάτους, για αναταραχές και σκοτεινές προθέσεις. Όλο το εικοσιτετράωρο οι ειδήσεις εισβάλλουν και διαταράσσουν το αίσθημα ασφάλειάς μας.
Ως μέλη του διεθνούς οργανισμού για το θέατρο/δράμα στην εκπαίδευση είναι σημαντικό να θυμόμαστε, ότι καθώς κυλά η ζωή των ανθρώπων, υπάρχουν ιστορίες που είναι σημαντικό να ειπωθούν και ότι το θέατρο στην εκπαίδευση αποτελεί έναν άριστο τρόπο θεραπείας και ανακούφισης των ανθρώπων που ταλαιπωρούνται.
……………………………………………………………………………..
Δεν υπήρξε ποτέ μέχρι τώρα άλλη εποχή που ο κόσμος να έχει πιο πολύ ανάγκη το θέατρο στην εκπαίδευση
. ……………………………………………………………………………………….

Το θέατρο στην εκπαίδευση κρατά έναν καθρέφτη απέναντι στον κόσμο, που μας επιτρέπει να δούμε τους εαυτούς μας
Το θέατρο στην εκπαίδευση δίνει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να προβάρουν τα σημαντικά ερωτήματα και να τα αναπαριστούν μέσα από την ασφάλεια της φαντασίας.
Το θέατρο στην εκπαίδευση είναι το φως μέσα στο σκοτάδι.
…………………………………………………………………………….
(Απόσπασμα από το μήνυμα για την παγκόσμια μέρα θεάτρου στην εκπαίδευση από το Διεθνή Οργανισμό για το θέατρο στην εκπαίδευση)

                         

Για το 2015, στην Ελλάδα, οι δράσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην
 Εκπαίδευση έχουν τον γενικό τίτλο:
"Μπροστά στις νέες προκλήσεις 2015: κι αν ήσουν εσύ;"
είναι αφιερωμένες στους πρόσφυγες και πραγματοποιούνται σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες.

                        Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην εκπαίδευση

.                         

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...