Να εντοπιστούν οι δευτερεύουσες
προτάσεις και να σχολιαστούν( εισαγωγή, συντακτικός ρόλος)
1.Έδωσε
το χέρι του στον αδύνατο να τον αποχαιρετήσει.
2.Το
χέρι μου δεν κάνει ό,τι του προστάζω.
3.Σαν
έμπαινε ο πατέρας στο σπίτι, τσιμουδιά δεν ακούονταν στο σπουδαστήριο.
4.Ένα
φεγγάρι πράσινο μεγάλο που λάμπει μες τη νύχτα.
5.Δεν
τραγουδώ παρά γιατί μ΄αγάπησες.
6.Είχα
κατέβει στο λιμάνι να πάρω το βαπόρι για την Κρήτη.
7.Όταν
με ζορίσει η φτώχεια, παίζω σαντούρι κι αλαφρώνω.
8.Με λένε
και Τελέγραφο, για να με πειράξουν που’μαι μακρύς μακρύς καλόγερος και πίτα η κεφαλή μου.
9.Και
πολλά τα τζιτζίκια που να μην τα νιώθεις…
10.Φτενό
στα πόδια σου το χώμα για να μην έχεις πού ν΄απλώσεις ρίζα …
11.Σκέφτηκε
τη σύγχυση που επικρατεί στον κόσμο μας σήμερα.
12.Την
άκουσε σχεδόν δακρυσμένος, αφού αυτά τα τραγούδια είχαν πρόσφατα απαγορευτεί.
13.Ως
τρέμει το καριόφυλλο να τρέμει το γιοφύρι.
14.Αν
δε στοιχειώσετε άνθρωπο, γιοφύρι δε στεριώνει.
15.Πήγαινε
να πάρεις λίγο αέρα.
16.
Πρέπει να λέμε την αλήθεια στα παιδιά.
17.
Κάθισε σε ένα μεγάλο τραπέζι που έβλεπε στη λεωφόρο.
18. Ο
γέρος ήξερε πού είναι η θέση η δική του για να πάει να καθίσει.
19. Το
νιώθαμε μεις τα παιδιά και το ένιωθαν όλοι που τον ήξεραν.
20.
Όποιος πεθάνει σήμερα χίλιες φορές πεθαίνει.
21.
Επήγεν εις του βασιλιού να τονε δοκιμάσει.
Τα παραδείγματα δευτερευουσών προτάσεων
προέρχονται από λογοτεχνικά κείμενα του σχολικού βιβλίου.