Τετάρτη, 26 Νοεμβρίου 2014

Νεοελληνική Γλώσσα Γ Γυμνασίου : Ενότητα 3 ,Πλάγιες ερωτήσεις


 
 Δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις που περιέχουν ερώτηση που δε γίνεται απευθείας αλλά ο ομιλητής μεταφέρει σε κάποιον άλλο (γι’αυτό δεν υπάρχει στο τέλος ερωτηματικό).

  •  Εισάγονται με: ερωτηματικές αντωνυμίες(ποιος, πόσος, τι),ερωτηματικά επιρρήματα(πώς ,πότε, πού),με συνδέσμους(αν, γιατί, μήπως).
  • Χρησιμοποιούνται ως υποκείμενο, αντικείμενο, επεξήγηση.
  •      ·        Δεν ξέρω πότε θα έρθει(αντικείμενο)
    ·        Είναι ζήτημα αν θα τα καταφέρει(υποκείμενο)
    ·        Αυτό δεν κατάλαβα, γιατί δε μου μιλάς(επεξήγηση).

    • Εκφέρονται με Οριστική, Δυνητική Οριστική, Υποτακτική απορηματική.
    ·        Τον ρώτησα τι κάνει.(Οριστική)
    ·        Αναρωτιέμαι τι θα έκανα χωρίς εσένα (δυν.Οριστική)
    ·        Δεν κατάλαβα πού να πάω (απορηματική Υποτακτική)


    •  Εξαρτώνται από ρήματα που σημαίνουν γνώση, ερώτηση, απορία, αμφιβολία, αίσθηση(ρωτώ ,εξηγώ, δείχνω, σκέφτομαι, αισθάνομαι ,φροντίζω, απορώ, προσπαθώ)ή απρόσωπες εκφράσεις (δεν είναι βέβαιο, δεν είναι γνωστό, είναι ζήτημα).
    • Όπως και οι ευθείες ερωτήσεις χωρίζονται σε: ολικής άγνοιας και τότε παίρνουν απάντηση ένα ναι ή όχι ή κάτι παρόμοιο και εισάγονται με τα ερωτηματικά μόρια αν, μήπως, μη, μην τυχόν   π.χ   .με ρώτησε αν θα έρθω
    •    σε μερικής άγνοιας οπότε η απάντηση αναφέρεται σε ένα μέρος του περιεχομένου της πρότασης και δίνεται με περισσότερες λέξεις ενώ εισάγονται με ερωτηματικές αντωνυμίες και επιρρήματα, 
    •           π.χ. με ρώτησε πού έβαλα το βιβλίο.
    Μια ερώτηση  ευθεία ή πλάγια ολικής άγνοιας μπορεί να είναι διμελής: δύο ερωτηματικές προτάσεις που συνδέονται με το διαχωριστικό ή: π.χ. Αστειεύεσαι ή μιλάς σοβαρά; 
     
                                                Καλό διάβασμα!!!                                                         Στογιάννη Ευαγγελία,φιλόλογος 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...