Ανάλυση στίχων 1-446 από τον Ελληνικό Πολιτισμό εδώ
και
ΕΝΟΤΗΤΑ 26η
ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΕΣ :
350-375 : Η ικεσία και η σωτηρία του
Φημίου
376-402: Η παρέμβαση του Τηλέμαχου και
η σωτηρία του Μέδοντα
404-446: Η ολοκλήρωση της δολοφονίας
των μνηστήρων και οι συμβουλές του Οδυσσέα στην Ευρύκλεια.
ΛΟΓΟΙ ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΦΗΜΙΟΥ
1)
Το ιερό του λειτούργημα (αοιδοί = σεβαστά και ιερά πρόσωπα)
2)
Η στάση του απέναντι στους μνηστήρες (με
το ζόρι τραγουδούσα)
3)
Η σωτήρια παρέμβαση του Τηλέμαχου (μη
χτυπάς έναν αθώο..)
Με
τη μεσολάβηση του Τηλέμαχου σώζεται και ο Μέδοντας, γιατί πάντα έτρεφε αγάπη
και σκεφτόταν το παιδί του Οδυσσέα. Άλλωστε είναι αυτός που στη ραψωδία δ είχε
προειδοποιήσει την Πηνελόπη για την ενέδρα των μνηστήρων εναντίον του
Τηλέμαχου.
ΓΝΩΜΙΚΟ ΟΔΥΣΣΕΑ (στ. 401)
Επαινεί
τη στάση που κράτησαν όλα αυτά τα χρόνια ο Φήμιος και ο Μέδοντας, τονίζοντας
πως τα καλά έργα βγαίνουν ανώτερα από την έμπρακτη κακία. Δηλαδή οι καλοί και
αγαθοί άνθρωποι ανταμοίβονται για το ήθος τους, ενώ αντίθετα τιμωρούνται οι
αλαζόνες.
ΟΜΗΡΙΚΗ
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ (στ. 410-416)
Αναφορικό
μέρος: 410-415
Δεικτικό
μέρος : 415- 416
Κοινός
όρος: το σώριασμα των ετοιμοθάνατων
μνηστήρων όπως τα ψάρια
Η ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΤΟΥ
ΟΔΥΣΣΕΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΥΡΥΚΛΕΙΑ
Μετά
τη μνηστηροφονία, ο Οδυσσέας είναι συγκρατημένος, δε θριαμβολογεί για τη νίκη
του. Το ίδιο προστάζει να κάνει και η Ευρύκλεια. Έτσι αποστασιοποιείται από το
γεγονός, παρουσιάζοντας το ως δίκαιη θεϊκή τιμωρία (αυτός απλά είναι το
εκτελεστικό όργανο) και όχι ως προσωπική εκδίκηση. Επιπλέον, αποφεύγει και την
ύβρη (κάτι που δεν ίσχυε στην περίπτωση του Πολύφημου). Ο ήρωας μας ωρίμασε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου