ΣΥΝΟΧΗ ΕΥΡΥΤΕΡΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
- Οργάνωση κειμένου: η οργάνωση ενός ευρύτερου κειμένου είναι απαραίτητο να ακολουθεί ένα διάγραμμα με βάση τα δομικά μέρη του που είναι:
Ο ΠΡΟΛΟΓΟΣ
|
Εδώ παρουσιάζεται α) το θέμα του
κειμένου,
β) η θέση ή η άποψή
μας σχετικά με το
θέμα αυτό. (σε μια μικρή σχετικά παράγραφο)
|
ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ
|
Εδώ αναλύεται
το θέμα του κειμένου,
παρουσιάζονται
με λεπτομέρειες όλες
οι πτυχές του θέματος, παρατίθενται
επιχειρήματα, παραδείγματα κλπ, που
αποδεικνύουν τη θέση μας.
|
Ο ΕΠΙΛΟΓΟΣ
|
Είναι
η τελευταία παράγραφος του
κειμένου,
στην οποία παρουσιάζουμε συνήθως τα συμπεράσματά μας σε
σχέση με όσα έχουμε
αναλύσει παραπάνω ή
συνοψίζουμε τις θέσεις μας.
|
- Η αλληλουχία και η συνοχή του κειμένου:
Αλληλουχία
είναι
η ομαλή μετάβαση από τη μια σκέψη στην άλλη,
από
τη μια ιδέα
στην άλλη, αλλά και ο τρόπος
οργάνωσης των
ιδεών αυτών σε παραγράφους,
ώστε το κείμενο να έχει σαφές και λογικό νόημα.
Η αλληλουχία επιτυγχάνεται με:
· Τη σαφή διάκριση των τμημάτων του κειμένου, δηλαδή του προλόγου, του κυρίου θέματος, του επιλόγου, ή, στην περίπτωση παραγράφου, της θεματικής πρότασης, των λεπτομερειών, της κατακλείδας.
· Τη σωστή διάταξη των ιδεών με σειρά
- χρονολογική, στα αφηγηματικά κείμενα
- τοπική, στα περιγραφικά κείμενα
- λογική, στα επιχειρηματολογικά κείμενα.
Συνοχή είναι ο τρόπος σύνδεσης των προτάσεων, των περιόδων και των
παραγράφων
μεταξύ τους, έτσι
ώστε να εξασφαλίζεται
συνέχεια των
νοημάτων στο
κείμενο.
Η συνοχή επιτυγχάνεται:
· με συνδετικές λέξεις ή φράσεις δηλώνοντας:
επεξήγηση
|
δηλαδή, πιο συγκεκριμένα, ειδικότερα, με
άλλα λόγια,
εξηγώντας, αυτό
σημαίνει κλπ
|
αντίθεση/εναντίωση
|
εξάλλου,
εντούτοις, όμως, ενώ, αλλά, αν και, ωστόσο,
αντίθετα, παρόλο που, από την άλλη πλευρά κλπ
|
συμπέρασμα
|
επομένως, λοιπόν, άρα, συμπερασματικά, συνεπώς, με
αποτέλεσμα, το
συμπέρασμα είναι, όπως φαίνεται
κλπ
|
χρονική σειρά
|
μετά, ύστερα,
αργότερα, πριν από αυτό, κατόπιν, έπειτα,
στο μεταξύ, την
ίδια στιγμή κλπ
|
τόπο
|
πάνω, κάτω, αριστερά, δεξιά, ανάμεσα, στη μέση, στο
βάθος, στην άκρη,
στο κέντρο, πέρα, μακριά κλπ
|
αιτία
|
επειδή, εφόσον, γιατί, γι’
αυτό, μια και, λόγω του ότι,
εξαιτίας,
αυτό οφείλεται κλπ
|
παράδειγμα
|
παραδείγματος χάρη, λόγου χάρη, για
παράδειγμα, όπως
|
σύγκριση
|
παρόμοια, αντίστοιχα, με τον ίδιο τρόπο
|
έμφαση
|
ιδιαίτερα, μάλιστα, κυρίως,
προπάντων, θα
θέλαμε να
τονίσουμε
|
προσθήκη
|
επίσης, επιπλέον, επιπροσθέτως, συμπληρωματικά
|
απαρίθμηση
|
πρώτον, δεύτερον…αρχικά,
στην αρχή, ακολούθως, στη
συνέχεια
|
όρο/ προϋπόθεση
|
με την προϋπόθεση, με τον όρο, με
δεδομένο, σ’ αυτή
την περίπτωση
|
βεβαίωση ή πιθανότητα.
|
βέβαια, ασφαλώς,
κατά γενική ομολογία…
|
- με έμμεση αναφορά στην προηγούμενη παράγραφο η οποία γίνεται:
- με επανάληψη της τελευταίας ιδέας της προηγούμενης παραγράφου
- με επανάληψη του κεντρικού νοήματος της προηγούμενης παραγράφου
-με παράλειψη μιας λέξης ή φράσης της προηγούμενης παραγράφου
π.χ. Ο καθηγητής μίλησε πολύ αυστηρά στους μαθητές. Προσπάθησε να τους δώσει να καταλάβουν το λάθος τους.
- με αντικατάσταση μιας λέξης με αντωνυμία, επίρρημα ή με άλλη συνώνυμη λέξη.
π.χ. Η μάχη τελείωσε γρήγορα. Η συμπλοκή κράτησε μόλις τρεις ώρες.( συνώνυμη)
Η Μαρία είπε στην Ελένη όλη την αλήθεια. Της εξήγησε ότι...(αντικατάσταση με αντωνυμία).
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ :ΑΝΝΑ ΜΑΚΡΑΚΗ - 4ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου