Παρασκευή 8 Μαΐου 2020

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΕΝΟΤΗΤΑ 5



 Φύλλο εργασίας ( χωρίς να προηγηθεί διδασκαλία στην τάξη -για ασύγχρονη εκπαίδευση)
Α. Κείμενο
Τετράδιο εργασιών σελ.49 : Τα παιδιά του πολέμου

Περισσότερο ευάλωτα στις κακουχίες και τις στερήσεις, περισσότερο ευαίσθητα στη βία και το φόβο, τα παιδιά για να αναπτυχθούν σωστά έχουν ανάγκη από συνθήκες, που θα τους επιτρέψουν να ζήσουν μια ομαλή παιδική ηλικία. Kι ενώ θεωρούμε αναφαίρετο το δικαίωμά τους στην υγεία, στη μόρφωση, στο παιχνίδι, στην ξεγνοιασιά, πόσα αλήθεια παιδιά στον πλανήτη μας απολαμβάνουν τα στοιχειώδη αγαθά που  μπορούν να καλύψουν τις βασικές ανάγκες τους για επιβίωση; Kαι κάθε φορά που ένας πόλεμος ή κάποια φυσική καταστροφή συγκλονίζει τον κόσμο και λέξεις, όπως αξιοπρέπεια, ασφάλεια και μέλλον, χάνουν το νόημά τους, τα παιδιά, ο πιο ευάλωτος πληθυσμός, παύουν ξαφνικά να είναι παιδιά. H ζωή τους σημαδεύεται ανεπανόρθωτα από το φόβο και την αβεβαιότητα.
Πόλεμος– Περίπου 25 εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο έως σήμερα έχουν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους εξαιτίας ένοπλων συγκρούσεων.– Περισσότερα από 2 εκατομμύρια παιδιά έχασαν τη ζωή τους από ένοπλες συγκρούσεις την τελευταία δεκαετία. Περίπου 6 εκατομμύρια τραυματίστηκαν σοβαρά, 1 εκατομμύριο έμειναν ορφανά και 12 εκατομμύρια έμειναν άστεγα.– Σε 87 χώρες του πλανήτη τα παιδιά ζουν ανάμεσα σε 60 εκατομμύρια νάρκες. 10.000 παιδιά κάθε χρόνο χάνουν τη ζωή τους από αυτές.
 Παρατηρήσεις
1.Ποια είναι η πραγματικότητα που ζουν τα παιδιά των οποίων η χώρα συγκλονίζεται από πόλεμο; ( να απαντήσετε αξιοποιώντας τα στοιχεία του κειμένου, χωρίς όμως να τα αντιγράψετε.)
2.α. Να σχολιάσετε τις υπογραμμισμένες προτάσεις( τρόπος εισαγωγής, είδος, συντακτική θέση)
β.. Στην ενότητα αυτή μαθαίνουμε για τις τελικές προτάσεις που δηλώνουν σκοπό και εισάγονται με το για να ή το να: μπορείτε να βρείτε μια τέτοια πρόταση στο κείμενο;
γ. Μαθαίνουμε όμως και για τις αιτιολογικές προτάσεις με το γιατί, διότι, επειδή, εφόσον.  Μετατρέψτε μια φράση που δηλώνει αιτία σε αιτιολογική πρόταση , επιλέγοντας ένα τέτοιο σύνδεσμο : εξαιτίας ένοπλων συγκρούσεων.
3.α.Να βρείτε συνώνυμα ή αντίθετα των παρακάτω λέξεων:
Ευάλωτος =                                               κακουχίες =
Ένοπλες ≠                                                 αβεβαιότητα ≠
Απολαμβάνουν=                                     στοιχειώδη=
β. Μαθαίνουμε επίσης για λέξεις ομόηχες, δηλαδή που έχουν ίδια προφορά αλλά διαφορετική σημασία π.χ. καινός-κενός, κλήμα-κλίμα. Μπορείτε να βρείτε ένα δικό σας τέτοιο παράδειγμα;
γ. Υπάρχουν επίσης τα τονικά παρώνυμα, λέξεις όπου αλλάζοντας τον τόνο ,προκύπτει μια νέα λέξη. Βρείτε τα τονικά παρώνυμα στις λέξεις του κειμένου:
πόσα =                                                            παιδιά=
4.Παραγωγή γραπτού λόγου
Σε άρθρο που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας, να αναφερθείτε στις επιπτώσεις του πολέμου στις ζωές των ανθρώπων, τονίζοντας όμως περισσότερο τις επιπτώσεις στα παιδιά. ( Μην ξεχνάτε : πρόλογος, κύριο θέμα, επίλογος).

                     Δουλέψτε αργά και προσεκτικά!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...