Δευτερεύουσες
ονοματικές προτάσεις που περιέχουν ερώτηση που δε γίνεται απευθείας αλλά ο
ομιλητής μεταφέρει σε κάποιον άλλο (γι’αυτό δεν υπάρχει στο τέλος ερωτηματικό).
- Εισάγονται με: ερωτηματικές αντωνυμίες(ποιος, πόσος, τι),ερωτηματικά επιρρήματα(πώς ,πότε, πού),με συνδέσμους(αν, γιατί, μήπως).
- Χρησιμοποιούνται ως υποκείμενο, αντικείμενο, επεξήγηση.
- · Δεν ξέρω πότε θα έρθει(αντικείμενο)· Είναι ζήτημα αν θα τα καταφέρει(υποκείμενο)· Αυτό δεν κατάλαβα, γιατί δε μου μιλάς(επεξήγηση).
- Εκφέρονται με Οριστική, Δυνητική Οριστική, Υποτακτική απορηματική.
· Τον ρώτησα τι κάνει.(Οριστική)· Αναρωτιέμαι τι θα έκανα χωρίς εσένα (δυν.Οριστική)· Δεν κατάλαβα πού να πάω (απορηματική Υποτακτική)
- Εξαρτώνται από ρήματα που σημαίνουν γνώση, ερώτηση, απορία, αμφιβολία, αίσθηση(ρωτώ ,εξηγώ, δείχνω, σκέφτομαι, αισθάνομαι ,φροντίζω, απορώ, προσπαθώ)ή απρόσωπες εκφράσεις (δεν είναι βέβαιο, δεν είναι γνωστό, είναι ζήτημα).
- Όπως και οι ευθείες ερωτήσεις χωρίζονται σε: ολικής άγνοιας και τότε παίρνουν απάντηση ένα ναι ή όχι ή κάτι παρόμοιο και εισάγονται με τα ερωτηματικά μόρια αν, μήπως, μη, μην τυχόν π.χ .με ρώτησε αν θα έρθω
- σε μερικής άγνοιας οπότε η απάντηση αναφέρεται σε ένα μέρος του περιεχομένου της πρότασης και δίνεται με περισσότερες λέξεις ενώ εισάγονται με ερωτηματικές αντωνυμίες και επιρρήματα,
- π.χ. με ρώτησε πού έβαλα το βιβλίο.
Μια ερώτηση ευθεία ή πλάγια ολικής άγνοιας μπορεί να είναι διμελής: δύο ερωτηματικές προτάσεις που συνδέονται με το διαχωριστικό ή: π.χ. Αστειεύεσαι ή μιλάς σοβαρά;Καλό διάβασμα!!! Στογιάννη Ευαγγελία,φιλόλογος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου