Μερικές σημειώσεις για τα πρωτάκια... γιατί το μάθημα εξ αποστάσεως δυσκολεύει...
F Στίχοι 203-204 αναχρονισμός : ο Όμηρος κάνει λόγο για εμπόριο με σίδηρο που είναι στοιχείο της δικής του εποχής και όχι της μυκηναϊκής στην οποία αναφέρεται.
F Στίχοι 263-266 :προβάλλει το ηρωικό ιδανικό του τιμημένου θανάτου που αφήνει δόξα και στο γιο. Καλός θεωρείται ο θάνατος στη μάχη ή στα χέρια της οικογένειας.
F Υστεροφημία : οι άνθρωποι της ομηρικής εποχής ενδιαφέρονται να αφήσουν ένδοξο όνομα μετά το θάνατό τους π.χ. 263-264
F Ανθρωπομορφισμός των θεών: απέδιδαν στους θεούς ανθρώπινα χαρακτηριστικά, άρα και ελαττώματα στ.260
F Αναδρομική αφήγηση : η Αθηνά –Μέντης επιστρέφει στο παρελθόν για να αναφέρει ένα περιστατικό για τον Οδυσσέα στ.286-294
F Προειδοποίηση :στ.282-283 και 295 ( όπως είπαμε ο ποιητής μας προετοιμάζει πολλές φορές για όσα θα συμβούν)
F Αυτοδικία: η Αθηνά συμβουλεύει τον Τηλέμαχο να σκοτώσει μόνος του τους μνηστήρες, δηλαδή να βρει μόνος το δίκιο του. Στην ομηρική εποχή , αφού δεν υπήρχε ο θεσμός της δικαιοσύνης , ο άνθρωπος που αδικούνταν τιμωρούσε μόνος του το δράστη.
F Ενανθρώπιση : η Αθηνά στην περίπτωσή μας παίρνει τη μορφή ενός θνητού
F Επιφάνεια: αποκαλύπτεται η θεϊκή ταυτότητα όταν η Αθηνά χάθηκε σαν πουλί από ένα άνοιγμα στη στέγη.
F Ειρωνεία: στο διάλογο Αθηνάς- Τηλέμαχου ο θνητός δε γνωρίζει ότι ο συνομιλητής του είναι θεός γεγονός που γνωρίζουν οι ακροατές. Επίσης οι μνηστήρες διασκεδάζουν ξέγνοιαστοι και δεν ξέρουν ότι ανάμεσά τους βρίσκεται ένας θεός που μεθοδεύει την τιμωρία τους.
F Πολιτισμικά στοιχεία: στοιχεία υλικού πολιτισμού που αναφέρθηκαν και στην προηγούμενη ενότητα (σκεύη, όπλα κ.ά.), θεσμοί, ήθη , έθιμα, αξίες όπως: η φιλοξενία, το εμπόριο, ο γάμος και η προίκα , νεκρικά έθιμα όπως ο τύμβος και τα κτερίσματα, δηλαδή τα αγαπημένα αντικείμενα του νεκρού που τοποθετούνται στον τάφο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου