ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ... ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2016

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ :ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΥ ΚΟΡΝΑΡΟΥ







1ο Απόσπασμα: Διάλογος Ρήγα Ηράκλη και Πεζόστρατου
Τόπος: Αθήνα (πόλη μυθική και όχι ιστορική)
Θέμα: Το προξενιό που αναλαμβάνει ο Πεζόστρατος να κάνει για χάρη του γιού του, Ερωτόκ-ριτου, και η αντίδραση του βασιλιά.
Ο ρόλος του Ποιητή: παντογνώστης αφηγητής, κατευθύνει την εξέλιξη της ιστορίας, σχολι-άζει, κρίνει τα γεγονότα και τα πρόσωπα, μεταφέρει σε πλάγιο λόγο τα λόγια των ηρώων ή δίνει το λόγο στους ήρωες (πχ. «του λέγει ο ρήγας»).
Τα επιχειρήματα του Πεζόστρατου:
Η οικογενειακή ευτυχία δεν εξαρτάται από τα πλούτη και την εξουσία. Σημασία έχει για τον Πεζόστρατο η αρετή και η προσωπική ευτυχία του κάθε μέλους της οικογένειάς του.
 δισταγμός, αμφιταλάντευση, σύνεση, αγάπη για το παιδί του
1. Αναδρομή στο παρελθόν – παραδειγματισμός από προγόνους: δεν είχαν τόση σημασία τα πλούτη και τα βασίλεια. Οι άρχοντες πάντρευαν τα παιδιά τους με γόνους οικογενειών χαμη-λότερων κοινωνικών τάξεων, που χαρακτηρίζονταν όμως από αρετή (γνώση, αντρεία και κάλλη). [Προβληματική η ισχύς του επιχειρήματος.]
2. Τα πλούτη και τα βασίλεια μπορεί να χαθούν με την πάροδο του χρόνου. Αντιθέτως, ο χρό-νος δεν μπορεί να καταλύσει τη γνώση και την αρετή.
Η αντίδραση του βασιλιά:
Ο βασιλιάς δεν ενδιαφέρεται για την ευτυχία της κόρης του. Στοχεύει σε ένα γάμο που θα ε-νισχύσει την πολιτική θέση του βασιλείου του και θα του εξασφαλίσει ειρήνη και ευημερία. (Πολιτικές σκοπιμότητες, κρατικά συμφέροντα.]
 οργή, αλαζονεία, απαξίωση, περιφρόνηση
1. Διατάζει τον Πεζόστρατο να φύγει από την αυλή του παλατιού, διαφορετικά θα τον σκοτώ-σει.
2. Εξορίζει τον Ερωτόκριτο από τη χώρα και τον απειλεί με θάνατο, εάν επιστρέψει, όσο εκεί-νος είναι βασιλιάς. (Του δίνει διορία 4 μέρες.)
3. Διατάζει τον Πεζόστρατο να μην αναφέρει σε κανένα τη συζήτηση που είχαν.
2ο Απόσπασμα: Μάχη Αθηναίων και Βλάχων
Παρομοιώσεις:
Ταιριάζουν με τον επικό-ηρωικό χαρακτήρα του αποσπάσματος και παρουσιάζουν με σαφή-νεια την πολεμική ένταση. Προσδίδουν ζωντάνια και παραστατικότητα στην περιγραφή και τονίζουν τη γενναιότητα και τον ηρωισμό του Ερωτόκριτου
1. Σαν ανεμοστρόβιλος: ορμητικότητα, ταχύτητα, πρόκληση καταστροφής.
2. Σαν πεινασμένο λιοντάρι την ώρα που κυνηγά το θήραμά του: αγριότητα, πάθος, πρόκλη-ση φόβου (τρέπει σε φυγή τους εχθρούς – όσοι επέζησαν, διηγούνται με φόβο).
3. Σαν αετός: δύναμη, ορμητικότητα, αιφνιδιασμός.

Από τη Φωτεινή Θεοδούλου


           

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου