"Σαν πρόκες πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις. Να μην τις παίρνει ο άνεμος". Μανόλης Αναγνωστάκης
ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ... ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
▼
Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2016
Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2016
Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2016
ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ : ΤΟ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΣΤΑΘΕΡΟΠΟΙΕΙΤΑΙ - Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ
- Μετά τους περσικούς πολέμους στην Αθήνα υπάρχουν δύο πολιτικά κόμματα : το αριστοκρατικό με αρχηγό τον Κίμωνα και το δημοκρατικό με αρχηγό τον Περικλή.
- Ο Μιλτιάδης και ο Θεμιστοκλής πεθαίνουν ο ένας στη φυλακή και ο άλλος στην εξορία.
- Ο Κίμωνας, αν και αριστοκράτης, υποτάσσεται στη δημοκρατία. Δέχεται τον εξοστρακισμό του το 461 π. Χ. και, όταν η Αθήνα τον ανακαλεί, τίθεται επικεφαλής του στόλου των Αθηναίων εναντίον των Περσών και πεθαίνει στη Σαλαμίνα της Κύπρου.
- Ο Περικλής, παρόλο που απέκτησε μεγάλη εξουσία, υποστήριζε πάντα το δημοκρατικό πολίτευμα, ήταν ο πρώτος ανάμεσα στους πολίτες.
Ποιος
είναι ο Περικλής και πώς αποκτά την εξουσία;
- Ο Περικλής είχε αριστοκρατική καταγωγή και έλαβε σπουδαία μόρφωση. Εμφανίζεται στην πολιτική σκηνή της Αθήνας το 462 π.Χ. στο πλευρό του Εφιάλτη, που ήταν τότε αρχηγός του δημοκρατικού κόμματος.
- Οι δυο τους προσπαθούν να κάνουν το πολίτευμα πιο δημοκρατικό και αφαιρούν από το αριστοκρατικό δικαστήριο του Άρειου Πάγου τη μεγάλη εξουσία που είχε.
- Μετά τη δολοφονία του Εφιάλτη ο Περικλής γίνεται αρχηγός των Δημοκρατικών και εφαρμόζει το προσωπικό πολιτικό του πρόγραμμα.
Ποιο
είναι το πολιτικό πρόγραμμα του Περικλή ;
- Όλοι οι πολίτες της Αθήνας να είναι ίσοι απέναντι στους νόμους, όμως να έχουν και τη δυνατότητα να ζήσουν μια άνετη ζωή.
- Ακόμα και οι φτωχοί να μπορούν να αναλαμβάνουν αξιώματα. Γι’ αυτό τους δίνεται ένα χρηματικό επίδομα, που ονομάζεται μισθοφορία, ώστε να μπορούν να παρακολουθούν τις συνεδριάσεις της Εκκλησίας του Δήμου.
- Επειδή οι Αθηναίοι πίστευαν ότι το θέατρο έχει μεγάλη εκπαιδευτική σημασία, για να μπορούν οι φτωχοί πολίτες να παρακολουθούν θεατρικές παραστάσεις, τους δίνονται χρήματα, που ονομάζονται θεωρικά.
- Κατασκευάζονται μεγάλα δημόσια έργα με σκοπό να δοθεί εργασία σε πολλούς και να ομορφύνει με σπουδαία έργα τέχνης η Αθήνα.
Ποιο
είναι το αποτέλεσμα της πολιτικής του Περικλή ;
Η Αθήνα
είναι πια η πιο σπουδαία πόλη της Ελλάδας και αναπτύσσει έναν μεγάλο πολιτισμό.
2. ΤΟ ΔΗΜΟΚΡΑΤIΚΟ ΠΟΛIΤΕYΜΑ ΣΤΑΘΕΡΟΠΟIΕIΤΑI - Ο ΠΕΡIΚΛΗΣ ΚΑI ΤΟ ΔΗΜΟΚΡΑΤIΚΟ ΠΟΛIΤΕYΜΑ from Kvarnalis75
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΝΑΝΝΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ (http://istografia.blogspot.gr/)
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΝΑΝΝΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ (http://istografia.blogspot.gr/)
Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2016
Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2016
ΕΥΡΙΠΙΔΟΥ ΕΛΕΝΗ :Β ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 2η ΣΚΗΝΗ
Σκηνή 2η
- Δραματικοί λόγοι που επιβάλλουν την εμφάνιση του αγγελιοφόρου: μεταφέρει στη σκηνή όσα διαδραματίστηκαν σε άλλο χώρο, μας βγάζει από το αδιέξοδο που δημιουργήθηκε στην προηγούμενη σκηνή. Είναι μία αναπάντεχη εμφάνιση που προωθεί τη δράση και διευκολύνει την αναγνώριση. Αυτή η τεχνική του απρόοπτου συνδέεται με την αντίληψη για τη ζωή αφού και σήμερα συμβαίνουν απρόοπτα γεγονότα που μπορούν να αλλάξουν τις ζωές των ανθρώπων.
- Με την αναγνώριση περνάμε από την άγνοια στη γνώση και δεν υπάρχει πια η αντίθεση ανάμεσα στο είναι και το φαίνεσθαι.
- Η Ελένη αποκαθίσταται με τη βοήθεια του αγγελιοφόρου πρώτα από το είδωλο και στη συνέχεια από το Μενέλαο. Τελευταίος αποκαθιστά την Ελένη ο αγγελιοφόρος αφού βγαίνει από τη σύγχυση με τη βοήθεια του Μενέλαου.
- Ο αγγελιοφόρος δεν είναι ένα ανώνυμο πρόσωπο. Είναι ένας γέροντας υπηρέτης και σύντροφος του Μενέλαου αφού πολέμησε μαζί του στην Τροία, στον οποίο ο Ευριπίδης αναθέτει ένα διευρυμένο ρόλο. Είναι κι αυτός τραγικό πρόσωπο και εκφράζει σκέψεις και προβληματισμούς που θα μπορούσε να διατυπώσει κάθε απλός άνθρωπος που συνειδητοποιεί ότι βρίσκεται μακριά από τα κέντρα των αποφάσεων, που βιώνει τις συνέπειες από τις επιλογές και κινήσεις άλλων και γι’ αυτό εκφράζει την αγανάκτησή του.
- Τα συναισθήματα της Ελένης με την ολοκλήρωση της αναγνώρισης δεν είναι τόσο εκρηκτική χαρά όσο ψυχική γαλήνη γιατί ξεφεύγει από το προηγούμενο αδιέξοδο.
- Τα συναισθήματα του Μενέλαου είναι πιο υποτονικά αφού αναγνωρίζει την Ελένη εγκεφαλικά, με τη λογική και όχι με το συναίσθημα. Γι’ αυτό χρειάζεται την αναδρομή στο παρελθόν, παρόλο που αυτό δημιουργεί πόνο και πίκρα, για να ανακτήσει σιγουριά και αυτοπεποίθηση.
Ιδέες αγγελιοφόρου
- Ο ρόλος των θεών που ενεργούν απρόβλεπτα κινούμενοι και από προσωπικά τους πάθη είναι δεδομένος. Ωστόσο στους στ.786-787 φαίνεται ότι μια ανώτερη, απροσδιόριστη δύναμη πέρα και πάνω από τους θεούς κινεί τα πάντα και δυσκολεύει τον άνθρωπο να ερμηνεύσει όσα του συμβαίνουν. Οι αρχαίοι ταύτιζαν τη δύναμη αυτή με τη Μοίρα ή Τύχη. Εδώ διαφαίνεται ο σκεπτικισμός του Ευριπίδη με μια ανώτερη ιδέα για το θεό.
- Ο στ.806-7 αποδεικνύει ότι ο Ευριπίδης δέχεται το θεσμό της δουλείας. Δεν πιστεύει όμως ότι η σωματική ανελευθερία σημαίνει και πνευματική υποδούλωση, στ.808-9. Ο αγγελιοφόρος έχει εσωτερική ελευθερία και το αποδεικνύει με τους βαθυστόχαστους προβληματισμούς του αν και απλοϊκός και αμόρφωτος με ταπεινή καταγωγή.
- Η ματαιότητα του πολέμου- το αντιπολεμικό μήνυμα :η Ελένη είναι αθώα όμως ο πόλεμος έγινε και ήταν φρικτός και για τις δύο πλευρές.
- Η προσήλωση στο φαίνεσθαι εξαπατά τους ανθρώπους που οδηγούνται σε πολέμους ξεγελασμένοι ότι υπερασπίζονται αξίες . Στην πραγματικότητα εξυπηρετούνται συνήθως άλλες σκοπιμότητες.
- Απαξίωση της μαντικής τέχνης με τη σκληρή κριτική που κάνει στους μάντεις( δεν γνωρίζουν την αλήθεια, εκμεταλλεύονται τους ανθρώπους).
- Εμπιστοσύνη στην ανθρώπινη λογική. Η εργασία και το μυαλό θα οδηγήσουν τον άνθρωπο στις σωστές αποφάσεις (επίδραση από τους σοφιστές).
Πίσω από τους στοχασμούς του
αγγελιοφόρου κρύβονται οι ιδέες του Ευριπίδη που δικαιολογημένα χαρακτηρίστηκε
«από σκηνής φιλόσοφος».
Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016
ΑΡΧΑΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ :ΑΟΡΙΣΤΟΣ Β΄
ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΟΡΙΣΤΟΥ Β΄ ΣΤΑ ΡΗΜΑΤΑ Α ΣΥΖΥΓΙΑΣ from Alexadro Del Mel
A. Να συμπληρώσετε τα κενά με τον κατάλληλο τύπο αορίστου β΄ του ρήματος που δίνεται σε παρένθεση:
1. Ὀκνῶ μή μάταιος ἡμῖν ἡ στρατεία……………….(γίγνομαι, υποτ.).
2. Οἱ Ἕλληνες……………………(αἰσθάνομαι, ορ.) ὅτι βασιλεύς ἐν τοῖς σκευοφόροις εἴη.
3. Ὁ βάρβαρος ἐπί τήν Ἑλλάδα δουλωσάμενος……………….(ἔρχομαι, ορ.).
4. Δεῖ γράμματα………………(μανθάνω, απαρ.) καί …………….(μανθάνω, μτχ.) νοῦν ἔχειν.
5. Ὅτε αὕτη ἡ μάχη………………….(γίγνομαι, ορ.), Τισσαφέρνης ἐν Σάρδεσιν …………………….(τυγχάνω, ορ.) ὤν.
6. Αναβαίνει οὖν ὁ Κῦρος……………….(λαμβάνω, μτχ.) Τισσαφέρνην ὡς φίλον ὄντα.
7. Ἀρταξέρξης ………………………. (συλλαμβάνω, ορ.) Κῦρον ὡς ἀποκτενῶν.
8. Διδάσκουσι αὐτούς ……………………. (πείθομαι, απρ) τοῖς νόμοις.
9. ………………….. (εὑρίσκω, προσ. β΄ενικό) τούς παῖδας, εἶπεν.
10. Οὐδείς τῶν βροτῶν ἄν……………………..(ἀπέρχομαι, ευκ.) πλοῦτον φέρων.
11. Ταῦτα μοι δοκοῦσιν οἱ πάλαι…………….(παρεισάγω, απαρ.).
12. ……………..(παραλαμβάνω, προσ., β΄ενικό) τά δῶρα τοῦ βασιλέως.
13. ............................ (ἀντιλαμβάνομαι, προστ. αορ.), σῶσον, ἐλέησον καί διαφύλαξον ἡμᾶς, ὁ Θεός, τῆ σῆ χάριτι.
14. ............................ (παρέχομαι, προστ. αορ. ) Κύριε.
15. Μή .................. (τρέπομαι, προστ. αορ.) ἐπί ῥαθυμίαν, ἀλλά σπεῦδε.
16. Ὁρῶ σε αποροῦντα, ποίαν ὁδόν ........................ (τρέπομαι, προστ. αορ.).
17. Φοβούμεθα μή οἱ πολέμιοι ....................... (αἱρῶ, υποτ. αορ.) τάς ναῦς .
18. Πολλοί εἰς τήν άρχήν άνελθόντες, υβρισταί καί άσεβεῖς ............................. (γίγνομαι, οριστ. αορ.)
B. Να γράψετε το β΄ ενικό πρόσωπο όλων των εγκλίσεων του αορίστου β΄ των ρημάτων: γίγνομαι, λανθάνω, πίπτω, ἔρχομαι
Β΄ ΑΟΡΙΣΤΟΣ - ΑΣΚΗΣΕΙΣ
A. Να συμπληρώσετε τα κενά με τον κατάλληλο τύπο αορίστου β΄ του ρήματος που δίνεται σε παρένθεση:
1. Ὀκνῶ μή μάταιος ἡμῖν ἡ στρατεία……………….(γίγνομαι, υποτ.).
2. Οἱ Ἕλληνες……………………(αἰσθάνομαι, ορ.) ὅτι βασιλεύς ἐν τοῖς σκευοφόροις εἴη.
3. Ὁ βάρβαρος ἐπί τήν Ἑλλάδα δουλωσάμενος……………….(ἔρχομαι, ορ.).
4. Δεῖ γράμματα………………(μανθάνω, απαρ.) καί …………….(μανθάνω, μτχ.) νοῦν ἔχειν.
5. Ὅτε αὕτη ἡ μάχη………………….(γίγνομαι, ορ.), Τισσαφέρνης ἐν Σάρδεσιν …………………….(τυγχάνω, ορ.) ὤν.
6. Αναβαίνει οὖν ὁ Κῦρος……………….(λαμβάνω, μτχ.) Τισσαφέρνην ὡς φίλον ὄντα.
7. Ἀρταξέρξης ………………………. (συλλαμβάνω, ορ.) Κῦρον ὡς ἀποκτενῶν.
8. Διδάσκουσι αὐτούς ……………………. (πείθομαι, απρ) τοῖς νόμοις.
9. ………………….. (εὑρίσκω, προσ. β΄ενικό) τούς παῖδας, εἶπεν.
10. Οὐδείς τῶν βροτῶν ἄν……………………..(ἀπέρχομαι, ευκ.) πλοῦτον φέρων.
11. Ταῦτα μοι δοκοῦσιν οἱ πάλαι…………….(παρεισάγω, απαρ.).
12. ……………..(παραλαμβάνω, προσ., β΄ενικό) τά δῶρα τοῦ βασιλέως.
13. ............................ (ἀντιλαμβάνομαι, προστ. αορ.), σῶσον, ἐλέησον καί διαφύλαξον ἡμᾶς, ὁ Θεός, τῆ σῆ χάριτι.
14. ............................ (παρέχομαι, προστ. αορ. ) Κύριε.
15. Μή .................. (τρέπομαι, προστ. αορ.) ἐπί ῥαθυμίαν, ἀλλά σπεῦδε.
16. Ὁρῶ σε αποροῦντα, ποίαν ὁδόν ........................ (τρέπομαι, προστ. αορ.).
17. Φοβούμεθα μή οἱ πολέμιοι ....................... (αἱρῶ, υποτ. αορ.) τάς ναῦς .
18. Πολλοί εἰς τήν άρχήν άνελθόντες, υβρισταί καί άσεβεῖς ............................. (γίγνομαι, οριστ. αορ.)
B. Να γράψετε το β΄ ενικό πρόσωπο όλων των εγκλίσεων του αορίστου β΄ των ρημάτων: γίγνομαι, λανθάνω, πίπτω, ἔρχομαι
Οριστική
|
Υποτακτική
|
Ευκτική
|
Προστακτική
|
|
γίγνομαι
|
||||
λανθάνω
|
||||
πίπτω
|
||||
ἔρχομαι
|
Γ.Να γράψετε το β΄
πληθυντικό πρόσωπο όλων των εγκλίσεων του αορίστου β΄ των ρημάτων: λέγω, ὁρῶ , πάσχω, ἁμαρτάνω
Οριστική
|
Υποτακτική
|
Ευκτική
|
Προστακτική
|
|
λέγω
|
||||
ὁρῶ
|
||||
πάσχω
|
||||
ἁμαρτάνω
|
Δ. Να γράψετε το γ΄
πληθυντικό πρόσωπο όλων των εγκλίσεων του Αορίστου β΄ των ρημάτων λαμβάνω, εὑρίσκω, τρέχω,
Οριστική
|
Υποτακτική
|
Ευκτική
|
Προστακτική
|
|
λαμβάνω
|
||||
εὑρίσκω
|
||||
τρέχω
|