ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ... ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2017

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ - ΑΦΗΓΗΣΗ - ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ - ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (ΕΝΟΤΗΤΑ 3η)


     

     
  •  ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
  •  
  •  Mε τον όρο περιγραφή εννοούμε την αναπαράσταση μέσα από τον λόγο χώρων, προσώπων, αντικειμένων, φαινομένων κτλ.

    • Η περιγραφή ως είδος κειμένου συνδέεται κυρίως με τον ΧΩΡO.
    • Ακολουθεί πορεία από το γενικό στο ειδικό, από γενικές εικόνες σε λεπτομερειακές.
    • Το σημείο περιγραφής μπορεί να είναι σταθερό, όταν ο συγγραφέας μένει ακίνητος και από εκεί περιγράφει τον χώρο, ή μπορεί να κινείται μέσα στον χώρο.
    • Η γλώσσα της περιγραφής χαρακτηρίζεται από σαφήνεια, ακρίβεια, ζωντάνια και παραστατικότητα.
    •  
    •  
    •  ΑΦΗΓΗΣΗ :
    •  
 
  •   Mε τον όρο αφήγηση εννοούμε την προφορική ή γραπτή παρουσίαση ενός γεγονότος ή μιας σειράς γεγονότων, πραγματικών ή φανταστικών.

    • Η αφήγηση οργανώνεται με άξονα τον χρόνο, αλλά οι καταστάσεις συνδέονται αιτιολογικά μεταξύ τους.

    • Η αφήγηση παρουσιάζει την ακόλουθη δομή :

    Α. Πληροφορίες για τους ήρωες, τον χώρο, τον χρόνο και την κατάσταση από την οποία ξεκινά η αφήγηση

    Β. Η εξέλιξη της αφήγησης και η έκβασή της

    Γ. Η λύση: η κρίση του αφηγητή για το νόημα της ιστορίας. 

  • • Κύριος χρόνος της αφήγησης είναι ο αόριστος, αλλά χρησιμοποιείται και ο παρατατικός.
    • Κύριο γνώρισμα της αφήγησης είναι οι συνδετικές λέξεις ή φράσεις που δείχνουν τη
    χρονική σειρά των γεγονότων και την αιτιολογική σχέση μεταξύ τους.

    ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ



    • Σε μια συζήτηση ή σε ένα κείμενο, για να υποστηρίξουμε τις θέσεις μας ή για να αντικρούσουμε τις θέσεις άλλων, χρησιμοποιούμε επιχειρήματα. H χρήση επιχειρημάτων μάς βοηθάει να κατανοήσουμε ποιες θέσεις είναι ορθότερες ή πιο σημαντικές από άλλες και κυρίως να πείσουμε τους άλλους για την ορθότητα των θέσεών μας.

    ΑΣΚΗΣΕΙΣ :

     
    1. Παρατηρήστε την παρακάτω εικόνα. α) Γράψτε μια παράγραφο όπου θα περιγράφετε με λεπτομέρειες το σύγχρονο πρόβλημα στο οποίο αναφέρεται. β) Δώστε έναν τίτλο στην εικόνα .
  •  
  •  Αποτέλεσμα εικόνας για ρύπανση περιβάλλοντος

     
  • 2. Σας δίνονται οι ακόλουθες λέξεις : θάλασσα, παιδί, ξένος, τσάντα, σκυλί. Ενεργοποιήστε τη φαντασία σας και αφηγηθείτε με αυτές μια ιστορία. 

   3. Γράψτε μια παράγραφο (80 περίπου λέξεων) , όπου προσπαθείτε με επιχειρήματα να πείσετε τους γονείς σας να σας αφήνουν να μένετε πιο αργά το βράδυ έξω.


   4. Ποιο επιχείρημα χρησιμοποιεί ο καρχαρίας του Αρκά στο ακόλουθο σκίτσο ; Κρίνετε την ορθότητά του.



 


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΝΑΝΝΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ - ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ (http://istografia.blogspot.gr)


Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2017

ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΛΕΞΗ ΖΟΡΜΠΆ- ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ



                       

 Φύλλο εργασίας
Θέμα 1ο
Να δώσετε τον τόπο, τον χρόνο, τα πρόσωπα και τα βασικά σημεία της γνωριμίας του αφηγητή με το Ζορμπά.

Θέμα 2ο
Α. Να εντοπίσετε το είδος του αφηγητή και τους αφηγηματικούς τρόπους στο απόσπασμα με ένα παράδειγμα για τον καθένα.
Β. Να επισημάνετε τέσσερα σχήματα λόγου (μεταφορά, παρομοίωση, εικόνα, ασύνδετο) με ένα παράδειγμα για το καθένα.

Θέμα 3ο
Να παρουσιάσετε την προσωπικότητα του Ζορμπά επισημαίνοντας και στοιχεία που τον διαφοροποιούν από την προσωπικότητα  του αφηγητή.

Δημιουργική γραφή
Ο αφηγητής γράφει στο ημερολόγιο του για τη γνωριμία του με το Ζορμπά.


                      Στογιάννη Ευαγγελία
                           Φιλόλογος

Σάββατο 4 Νοεμβρίου 2017

Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2017

ΑΠΟ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ ΦΡΑΝΚ-ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ







Από το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ
Στο ημερολόγιο η Άννα περιγράφει τη ζωή της από τις 12 Ιουνίου 1942 μέχρι την 1η Αυγούστου 1944. Είναι γραμμένο στα Ολλανδικά.
Θέμα του αποσπάσματος: Τα παράπονα της Άννας για τη συμπεριφορά των γονιών απέναντί της
Ενότητες:
1η « Αγαπητή Κίτυ…διάθεση της Μαργκότ: τα παράπονα της Άννας με αφορμή το επεισόδιο με την αδερφή της.
2η « Δεν τις αγαπώ …με τα ελαττώματά της: η σχέση με τον πατέρα
3η «Περισσότερο απ’ όλους… στα παιδιά τους» η άποψη της Άννας για τη μητέρα
4η «Περισσότερες φορές …δική σου Άννα»οι συναισθηματικές ανάγκες της Άννας
Σχέση με τη μητέρα: δεν είναι καλή. Η Άννα εξομολογείται ότι η μητέρα της δείχνει προτίμηση στη αδερφή της και συχνά την επικρίνει. Είναι αντίθετοι χαρακτήρες, γεγονός που δημιουργεί προβλήματα στην επικοινωνία τους. Δεν ανταποκρίνεται στην εικόνα της μητέρας που έχει πλάσει στο μυαλό της και είναι απούσα από τη ζωή της.
Σχέση με τον πατέρα: νιώθει γι’αυτόν αγάπη και θαυμασμό αλλά δεν της προσφέρει τη συναισθηματική στήριξη που έχει ανάγκη, γεγονός που της δημιουργεί πίκρα και παράπονα: περιμένει να της δείξει την αγάπη και τη στοργή του, την κάνει να νιώθει αδικημένη ή δεν καταλαβαίνει ότι παίρνει το μέρος της αδερφής της.
Απόψεις για τη στάση των γονέων: η Άννα, έφηβη με ωριμότητα και κριτική σκέψη αντιμετωπίζει τους γονείς της όχι ως αυθεντίες αλλά ως πρόσωπα με αδυναμίες και ελαττώματα. Πιστεύει ότι πρέπει να είναι αντικειμενικοί και δίκαιοι χωρίς να μεροληπτούν υπέρ ενός παιδιού, να αγαπούν τα παιδιά τους γι’αυτό που είναι και όχι γι’αυτό που θα ήθελαν να είναι. Να είναι έτοιμοι ν’ακούσουν τα προβλήματά τους και να τα στηρίξουν, να καταλαβαίνουν τις συναισθηματικές τους ανάγκες, να τα αντιμετωπίζουν με σταθερότητα, να τα ενθαρρύνουν, να μην καλλιεργούν ανταγωνισμό στις σχέσεις με τα αδέρφια.
Συναισθήματα της Άννας: πικρία, παράπονο, μοναξιά και απόρριψη, μειονεκτικότητα, απελπισία και καταπίεση




                             Φύλλο εργασίας
Θέμα 1ο
Ποια είναι η σχέση της Άννας με τη μητέρα της και ποια με τον πατέρα της;
Θέμα 2ο 
Ποια χαρακτηριστικά έχει ένα ημερολογιακό κείμενο;
Θέμα 3ο
Ποιες είναι οι απόψεις της Άννας για τη στάση που οφείλουν να κρατούν οι γονείς απέναντι στα παιδιά τους;
Εναλλακτικά
Μια δική σας ημερολογιακή σελίδα όπου εκφράζετε σκέψεις και παράπονα για τις σχέσεις σας με τους γονείς.