ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ... ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2014

ΟΝΟΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ



                         
   ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
1.Ονοματικοί: α. Ομοιόπτωτοι (επιθετικός, κατηγορηματικός, παράθεση, επεξήγηση.
β. Ετερόπτωτοι :πλάγιες πτώσεις
2.Εμπρόθετοι :πρόθεση +πλάγια πτώση (γενική, δοτική, αιτιατική)
3.Επιρρηματικοί :α. επιρρήματα (τοπικά, χρονικά, ποσοτικά)
β. πλάγιες πτώσεις

                  ΟΝΟΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
ΟΜΟΙΟΠΤΩΤΟΙ
1.Επιθετικός: επίθετο που προσδιορίζει ένα ουσιαστικό και φανερώνει μόνιμη ιδιότητα. Συμφωνεί με το ουσιαστικό που προσδιορίζει σε γένος, αριθμό και πτώση. Εκτός από επίθετα, επιθετικοί προσδιορισμοί μπορεί να είναι αντωνυμίες, ουσιαστικά που δηλώνουν επάγγελμα, εθνικότητα, ηλικία, αριθμητικά, μετοχές, κύρια ονόματα γεωγραφικών όρων ίδιου γένους και αριθμού με άρθρο, γενική πτώση ουσιαστικού ή επίρρημα ή εμπρόθετος με άρθρο.
π.χ. οι ημέτεροι πρόγονοι, η ζημία ην χιλίαι μναι, οι νικωντες στρατιωται, άνδρες δικασταί, η Ελλήνων αρετή, οι νυν άρχοντες.

2.Κατηγορηματικός: αποδίδει στο ουσιαστικό μια προσωρινή ιδιότητα και δεν έχει άρθρο. Π.χ. άπασα η πόλις.
Ως κατηγορηματικοί προσδιορισμοί χρησιμοποιούνται συνήθως τα επίθετα: πας, άπας, όλος, μόνος, άκρος, μέσος, έσχατος, αυτός, ουτος, εκεινος , οδε. Η ύπαρξη άρθρου μας βοηθά στη διάκριση επιθετικού-κατηγορηματικού προσδιορισμού. Αν και το ουσιαστικό και το επίθετο δεν έχουν άρθρο, το επίθετο είναι επιθετικός προσδιορισμός. Αν μόνο το επίθετο έχει άρθρο είναι επιθετικός. Αν και το ουσιαστικό και το επίθετο έχουν άρθρο ,το επίθετο είναι επιθετικός. Αν μόνο το ουσιαστικό έχει άρθρο, το επίθετο είναι κατηγορηματικός. π.χ. ο οπλίτης φέρει οξύτατον ξίφος.

3.Παράθεση
Δίνει στο ουσιαστικό που προσδιορίζει ένα κύριο και γνωστό γνώρισμα. Αναλύεται σε αναφορική πρόταση. Είναι μια γενική έννοια ενώ το ουσιαστικό που προσδιορίζει είναι μερική έννοια. π.χ. ημεις οι Έλληνες, Σάμιος ο ναύαρχος.

4.Επεξήγηση
Είναι η λέξη που μπαίνει κοντά σε ένα ουσιαστικό και το επεξηγεί.
Είναι μερική έννοια ενώ ο όρος που επεξηγεί είναι γενική.
Π.χ. Περικλης τούτων εγένετο μαθητής, Αναξαγόρου και Δάμωνος.

 

ΕΤΕΡΟΠΤΩΤΟΙ
ΓΕΝΙΚΗ
  •      Γενική κτητική: η οικία του πρυτάνεως
  •      Γενική Διαιρετική: οι σώφρονες των πολιτών
  •      Γενική περιεχομένου ή ύλης: στεφανος δάφνης
  •      Γενική ιδιότητας: οδός πέντε ημερων   
  •     Γενική αξίας: οικία δέκα μνων
  •     Γενική αιτίας με επίθετα όπως αίτιος, ένοχος ,υπεύθυνος: π.χ. οργή μεγάλων  αδικημάτων
  •   Γενική υποκειμενική: η νίκη των Ελλήνων
  •   Γενική αντικειμενική: πόθος πατρίδων

ΔΟΤΙΚΗ
v     Δοτική αντικειμενική: με επίθετα που δείχνουν ομοιότητα, ισότητα, συμφωνία, π.χ. ο αγαθός έστω φίλος τω αγαθω
v     Δοτική αναφοράς: ερρωμενέσταται ταις ψυχαις

ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ
v     Αναφοράς: ευ έχω το σωμα

                                                               Γυμνάσιο Καπνοχωρίου Κοζάνης
                                                                     Στογιάννη Ευαγγελία
                                                                             Φιλόλογος



ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΜΗΝΑ

ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΜΗΝΑ



&          «Τρελαντώνης «: Πηνελόπη Δέλτα
&          «Εμένα με νοιάζει» : Γαλάτεια Γρηγοριάδου-  Σουρέλη
&          «Οι Νικητές» Ζωρζ Σαρή
&          «Στο Γυμνάσιο» Βούλα Μάστορη
 






Αποσπάσματα  από βιβλία που διαβάσαμε:
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος δε θα πάψεις ούτε στιγμή ν’αγωνίζεσαι για την ειρήνη και το δίκιο. Θα βγεις στους δρόμους, θα φωνάξεις, τα χείλια σου θα ματώσουν απ’ τις φωνές ….μα ούτε βήμα πίσω… Και πρόσεξε μη ξεχαστείς ούτε στιγμή……
Από το ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη :
«Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος»

             

                    ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2014
                   Στογιάννη Ευαγγελία
                   Υπεύθυνη Βιβλιοθήκης
        

Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2014

ΔΡΑΣΕΙΣ UNESCO






Οκτώβρης  2014

Γυμνάσιο  Καπνοχωρίου-δίκτυο  ASPnet  UNESCO

                                       . . .    ένας  χρόνος  συνεργασίας
Ένα  χρόνο  συνεργασίας  μετράει  το  σχολείο  μας  με  το  δίκτυο  σχολείων  ASPnet  της  UNESCO .
Τι  είναι  όμως  η  UNESCO ;
          Η  UNESCO  είναι  ο  Εκπαιδευτικός , Επιστημονικός  και  Πολιτιστικός  Οργανισμός  των  Ηνωμένων  Εθνών ( Ο.Η.Ε)
         Πέρυσι  και  φέτος  οι  μαθητές  μας  έκαναν  «ρεπορτάζ»  για    Ο.Η.Ε / UNESCO   με  αφορμή  την  επέτειο  ίδρυσης του  Ο.Η.Ε - 24  Οκτώβρη 


 Τις  επόμενες  μέρες  ενημερώθηκαν  οι  μαθητές  και  το  περιβάλλον  τους – όπου  έγινε  το  ρεπορτάζ- με  ενημερωτικό  σημείωμα  και συζήτηση  για  τον  Ο.Η.Ε  και  το  ρόλο  της  UNESCO .
Τι  κάνει  ένα  σχολείο  συνεργαζόμενο  με  την  UNESCO ;
   Οργανώνει  δράσεις , εκδηλώσεις ,αφιερώματα που  προάγουν  την  εκπαίδευση , την  επιστήμη  και  τον  πολιτισμό . Αναδεικνύει  θέματα  όπως  τα  ανθρώπινα  δικαιώματα  και τα  δικαιώματα  του  παιδιού ,ευαισθητοποιεί  τους  μαθητές  για  κοινωνικά  φαινόμενα (πρόληψη  και  αντιμετώπιση  ενδοσχολικής  βίας , ρατσισμού  κ.α ) . Αναλαμβάνει  δράσεις  για  το  περιβάλλον . Ετοιμάζει  μικρότερα  ή  μεγαλύτερα  αφιερώματα  για  τις  «παγκόσμιες  ημέρες» και  ταυτόχρονα  οργανώνει  εκδηλώσεις  για  την  τιμώμενη  μορφή  του  «έτους  UNESCO».

Τι  έκανε  το  σχολείο  μας  τη  χρονιά  που  πέρασε  σαν  σχολείο  του  δικτύου  ASPnet (συνεργαζόμενο  με  UNESCO) :
    Όλοι  οι  εκπαιδευτικοί  του  σχολείου  μας  και ο  μαθητικός  κόσμος  αγκαλιάσαμε  την  ιδέα  και έγιναν  πολλές  δράσεις :
1.  Εορτασμός  Ημέρας  Ηνωμένων  Εθνών
Υπεύθυνη : Πανταζή  Ειρήνη , χημικός , συντονίστρια

2. Δράση  στον  άξονα  για  Διεθνείς  Ημέρες
13-10-2013  Παγκόσμια  μέρα  για φυσικές  καταστροφές
Υπεύθυνοι :     Παπαδοπούλου  Αλεξάνδρα ,διευθύντρια
                       Δεληδημήτρης  Κων/νος , βιολόγος

3.  Δράσεις  Βιβλιοθήκης  Γυμνασίου  Καπνοχωρίου
1)       « Τα  παιδία  διαβάζει    (στον  άξονα  Παγκόσμια  Πολιτιστική  Κληρονομιά)
2)     « Μηνολόγιον »   (στο  πεδίο Εορτασμός  Διεθνών  Ημερών ή Δεκαετιών της UNESCO  ή  των  Ηνωμένων  Εθνών)
3)    « Άδραξε  τη  μέρα »  (στον  άξονα  Ειρήνη  και  Ανθρώπινα  Δικαιώματα  και  εορτασμός  Διεθνών  Ημερών)

        4)  « Οι  ποιητές  κυκλοφορούν  στο  σχολείο »  (Στον  άξονα      Παγκόσμια  Πολιτιστική  Κληρονομιά –Έτος  Καβάφη) 
   
5)    «Βραβείο  φιλαναγνωσίας »  και «Βραβείο  νέου  αναγνώστη»

Υπεύθυνη : Στογιάννη  Ευαγγελία, φιλόλογος,         υπεύθυνη  Βιβλιοθήκης

4. Πρόγραμμα  στο  μάθημα  της  Λογοτεχνίας  με  θέμα  τα  ανθρώπινα  δικαιώματα :
« Λογοτεχνία  για  να  στοχάζεσαι , να  αφυπνίζεσαι , να  αμφισβητείς , να  ελπίζεις , να  δημιουργείς »
Υπεύθυνη :   Στογιάννη  Ευαγγελία

5. Εργασίες  σε  γλωσσικά  μαθήματα
( στον  άξονα  Παγκόσμια  Πολιτιστική  Κληρονομιά)
Υπεύθυνη :    Στογιάννη  Ευαγγελία

6. Δράση  στον  άξονα  για  Διεθνείς  Ημέρες
20-11-2013 : 3ωρο  αφιέρωμα  στην  Παγκόσμια  Ημέρα  Παιδιού-Βιωματικό  εργαστήρι  για  τα  δικαιώματα  παιδιού (ζωγραφιές , ποιήματα  από  μαθητές )
Υπεύθυνη :    Πανταζή  Ειρήνη

7.   Δενδροφύτευση  γύρω  από  το  σχολείο  με  την  αρωγή  Δήμου  και  Συλλόγου  Γονέων  (30-10-2013)
(στο  πλαίσιο  του  άξονα  Εκπαίδευση  για  την  Αειφόρο  Ανάπτυξη)
Συντονισμός : Γκούτζιος  Χαρίσιος , φιλόλογος
                      Τζήμος  Ιωάννης , γυμναστής

8.  Ημερίδα  προς  τιμήν  Τριών  Ιεραρχών
 « Οι  θέσεις  των  Τριών  Ιεραρχών  για Παιδεία –Πολιτισμό , Παιδεία- Πολιτισμός  σήμερα »
Υπεύθυνοι : Παπαδοπούλου  Αλεξάνδρα ,δ/ντρια
                   Νικολόπουλος  Ιωάννης , θεολόγος
                   Στογιάννη  Ευαγγελία ,φιλόλογος
                   Νάννου  Αικατερίνη ,φιλόλογος

9. Εκπαίδευση  για   Αειφόρο  Ανάπτυξη
1-2-2014 :  Απονομή  1ου Βραβείου  Αειφόρου  Σχολείου  απ’ το  Δήμο  Κοζάνης , κατηγορία  Γυμνασίων . 
Υπεύθυνες :  Πανταζή  Ειρήνη - Παπαδοπούλου  Αλεξάνδρα 




10. Αφιέρωμα  κατά  της  ενδοσχολικής  βίας (6-3-2014 , ημέρα  κατά  της  ενδοσχολικής  βίας)
Υπεύθυνη : Βαρδάκα  Ελένη , γαλλικών , υπεύθυνη για  πρόληψη-αντιμετώπιση  ενδοσχολικής  βίας  στο  Γ/σιο           

  11.Σταθερή  συνεργασία  με  Α.Π.Θ  -Διαπολιτισμική  Εκπαίδευση (Δράση 4)
Ενδοσχολική  επιμόρφωση  εκπαιδευτικών
Εισηγήσεις-παρακολούθηση  σε  ημερίδες/σεμινάρια στη  Δράση  4
Συντονίστρια συνεργασίας :   Παπαδοπούλου  Αλεξάνδρα

12. Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής  Αγωγής
 « Ρώτα  το  νερό . . . τι  τρέχει . . .»
Εκπαιδευτική  επίσκεψη  στη  λίμνη  Πολυφύτου
Υπεύθυνη :   Φιλιππίδου  Κυριακή , πληροφορικός

13.  Πολιτιστικό  Πρόγραμμα (Παγκόσμια  Πολιτιστική  Κληρονομιά)
 «Μεγάλη  Ελλάδα - ταξίδι  στην  Ιστορία  και  τη  Μουσική των  Ελληνόφωνων  της  Κάτω  Ιταλίας »
Υπεύθυνη :   Νάννου  Αικατερίνη ,φιλόλογος

14. Πολιτιστικό  Πρόγραμμα
Παραδοσιακά  παιχνίδια
Υπεύθυνοι : Τζήμος  Ιωάννης
                  Αντωνιάδης  Κων/νος , μαθηματικός

15. Πολιτιστικό  Πρόγραμμα
«Όταν  η  Χημεία  συνάντησε . . . το  θέατρο»
Υπεύθυνες : Πανταζή  Ειρήνη
                    Παπαδοπούλου  Αλεξάνδρα


16. Πρόγραμμα  Αγωγής  Υγείας
« Σύγχρονη  Διατροφή»
Υπεύθυνη :   Κοταμπίτση  Μαρία , Αγγλικών

17. Εκπόνηση projects
Project κατά  του  καπνίσματος ,project κατά  της  ενδοσχολικής  βίας
Υπεύθυνη :   Βαρδάκα  Ελένη

18.  Διδακτική  παρέμβαση  «για  τη  διαφορετικότητα»
Συντονισμός : Βαρδάκα  Ελένη  με  τη  συμβολή  της  κ.Βλαχάβα Ευανθίας , υπεύθυνη  Συμβουλευτικού  Σταθμού  Νέων  Κοζάνης της  Β/θμιας Εκπαίδευσης  Ν. Κοζάνης 

19.Ταινία μικρού μήκους  (Ευαισθητοποίηση  για  τη  φτώχεια)
     « Της  φτώχειας  τα καμώματα»
       Συμμετοχή  σε  Πανελλήνιο  Διαγωνισμό

Επιμέλεια  παραγωγής : Πανταζή  Ειρήνη
Παιδαγωγική  ευθύνη : Παπαδοπούλου  Αλεξάνδρα

20. Ντοκιμαντέρ « Έφηβος  online»
Έφηβοι  μιλούν , παίζουν , ζουν  την  κάθε  μέρα . . . 
Συμμετοχή  σε  Πανελλήνιο  Διαγωνισμό
Επιμέλεια  παραγωγής: Πανταζή  Ειρήνη
Συνεργασία : Κόγιου  Σοφία , Οικιακής  Οικονομίας
Παιδαγωγική  ευθύνη : Παπαδοπούλου  Αλεξάνδρα

21. Εκδήλωση  παρουσίασης  δράσεων  σε  γονείς  και  τοπική  κοινωνία       
Όλοι  οι  εκπαιδευτικοί  του  σχολείου




Φωτογραφίες  απ΄τις  δράσεις  μας :
                                                                      
          

   









                                                                









   






















                                                                                   Επιμέλεια
                                                              Ειρήνη  Πανταζή
                                                                    Χημικός
                                                        Συντονίστρια  συνεργασίας  
                                                        με  δίκτυο ASPnet UNESCO